Dagen innan avmönstring!

Ja då är det 112 dagar idag. Just nu sitter jag i Alexandras hytt för att jag flyttade dit idag då jag har städat hela min hytt idag inför avmönstringen imorgon. Känslorna är väldigt blandade för tillfället. Klart att det ska bli skönt att få komma hem nu efter fyra månader här ombord men jag komemr verkligen att sakna detta och alla underbara människor ombord!
När jag kommer hem ska jag försöka att ladda upp lite bilder här på bloggen så ni som följt den ska få se vad jag har varit med om och upplevt.
Jag vill tacka alla som har läst min blogg och kommenterat och stöttat mig under min resa som jag gjort här ombord på M/V Undine<3
Nu ska jag ordna lite till med min packningen sen ska jag upp på bryggan en stund sista kvällen!
Ha det bäst och nästa inlägg som görs kommer att vara hemmifrån:)
Tack än en gång för all support och stöd som ni gett mig<3

Ankrat utanför Galveston

Nu har jag precis kommit tillbaka in i hytten efter att ha varit med vid ankringen. Veckans arbete har blnad annat bestått av att jag har knackat rost,slipat och målat ute på däck. Det var rätt så varmt, 27 grader i luften och däcket var ungefär 35 grader. Sen lyckades jag självklart bränna mig också, jordens finaste bonnebränna;D Sen lyckades jag också få lite solsting:D Men däcket blev iallafall fint tillslut och det är ju de som är huvudsaken;D
När vi var iland i Brunswick i tisdags blev det en hel del shopping. Så jag blir mer om mer orolig för att det inte ska få plats i väskan.. men men hoppas det löser sig. Men jag har nu iallafall tagit fram resväskorna så att jag har denna vecka på mig att provpacka väskorna och se hur det går:) Jag hoppas att allt går smärtfritt men det känns inte som de när jag vet hur mycket som ska ner i dessa två väskor. Men jag ska försöka göra allt för att få igen väskorna tills på lördag på det är dags att mönstra av i Charlston:)
Nu ska jag vila lite efetrsom att jag gick upp vid 03.30 imorse då vi skulle ankra.
Ha det bäst så länge!<3

101 dagar!:)

Förlåt för dåligt uppdaterat men det har inte gått att komma in på bloggen därför har det inte blivit någon uppdatering senaste veckan. Igår söndag så blev det tre siffriga siffror när det gäller antalet dagar jag varit ombord!:D 100 dagar alltså!;)
Annars flyter allt på. Vi har plockat en hel del surrningar efter vi lossat i Halifax. Jag tror vi lossade ungefär 1500 Mini Coopers och det är ungefär 5200 surrnigar:p Men det gick faktiskt riktigt bra för att när man är 5 pers som går på samma däck och plockar går det fortare och är mycket roligare än att gå själv och plocka för då känns det inte som att man kommer någon vart. Sen brukar jag och Alexandra stå och sjunga samtidigt nere i lastlådan så det lättar ju alltid upp stämningen också;p
Idag har vi haft nödstyrningsövning och nödmanövrering på huvudmaskin. När det är nödstyrningsövning står man nere i styrmaskins rummet som ligger nere i maskinrummet och så har man kommunikation med bryggan som ger roder order och sedan styr man direkt på rodret med en spak. Nödmanövreringen på huvudmaskin går till så att man reglerar varvtalet direkt på huvudmaskin med en ratt, man får en order från bryggan och sedan ska man ställa in det varvtalet på huvudmaskin med ratten.
Imorgon bitti anländer vi till Brunswick då har jag och Alexandra tänkt att gå iland och se vad Brunswick har att erbjuda när det gäller shopping;) Det var ju ett tag sedan jag var iland sist så nu är det dags igen:)
Take care!<3

Tisdag 13/9-09

En ny arbetsvecka har en än gång dragit igång. I helgen spenderade jag och Alexandra en hel del tid uppe på bryggan där vi fick sy,tagla och splejsa det var både lärorikt och roligt!
Alexandra har kommit på en metod så att hon ska få högre betyg:p hon ska sitta och smöra uppe på bryggan varje kväll och försöka visa något slags intresse. Men denna damen lyckades inte så värst bra då hon somnar uppe på bryggan!! yees goo Alexandra;D
Resten av helgen har vi kollat på film och tagit det lugnt. Alexandra och jag tar även alla tillfällen i akt och vilar det vill säga att vi sover varje lunch rast i ca 10 minuter men vad gör man inte för lite sömn;D
Måndags arbetet besod av att vi smörjde vincharna till förtöjninsspelen och sedan målade jag och Alexandra i förrådet. Idag har det varit en riktigt lärorik dag.. vi har vaskat hela jädrans dagen när det har blåst regnat och varit förjävligt!! Så från och med nu är vi vaskproffs eftersom vi klarar av vilka väderförhållande som helst;D
Nu på kvällen blev det träningen. Har tyvärr kommit ur mitt träningsschema lite men försöker att komma tillbaka till det normala träningschemat snart igen!
Nu var det allt jag hade för tillfället.
Ha det bäst<3

90 dagar!

Måste bara börja med att säga att idag har jag varit ombord här i 90 dagar:)
Igår var jag och Alexandra iland i Southampton. Det ver ett mycket trevlig stad. Alexandra fick lite kläder införskaffade medans jag bara fick ett par ilägg till dom nya skorna köpta.. Dom sa att vi skulle vara tillbaka till 16 tiden, men vi var tillbaka redan vi 14.30. När vi kom tillbaka tänkte vi att det var dags att gå ner i lastlådan och kontrollera stuvara när det lastas. Men när vi kom ner där redo att börja arbeta visade det sig att vi tydligen skulle börja jobba vid 16 och sedan jobba fram till avgång vid 22. Så jag och Alexandra beslutade oss för att gå upp i mässen och ta en fika och snacka lite skit det som vi är så himla bra på ;D Men det slutar med att båda somnar i varsin stol uppe i mässen, hahaha hur lyckas man lixom!! Sen vaknar vi av att kapten kommer förbi och frågar någonting:p Sen vid 16 tiden går vi ner i lastlådan och börja kontrollera stuvarna. Just nu är det helt fulllastat ombord. lasten består av några Rolls Royce, Jaguarer, Aston Martins och en hel del Mini Coopers.
Idag är det lastkoll som gälelr genom alla däcken. Vi började på däck 13 och har nu kommit till däck 6 så nu är det bara 5 däck kvar. Men det tar sin lilla dit att kolla igenom däcken.
Grattis till Alexandras pappa som idag fyller år!!:)
Nu är det dags att gå ner i lastlådan igen och kolla surrningar.
Hej svejs<3

Rejäl sjögång men som tur ingen sjösjuka:)

Fy skäms på mig att det varit sådan dålig uppdatering!! I lördags så började det med att kl 04.20 ringde dom och väckte mig för att det var dags för ankomst till Göteborg. Efter ankomsten gick jag upp i hytten och sov 40 minuter elelr nåt sen var det dags för frukost. Efter frukosten ringde jag till några av mina kära vänner och pratatde en stund. Det var underbart att få höra dem igen!<3
Sen vid 09.30 gick jag ner på rampen och så åkte jag och Mats bort till gaten för att vänta på en taxi där. Mats skulle mönstra av så då passade jag på att åka med i samma taxi som honom för då slapp jag betala;D Fick betala på tillbaka vägen så att en resa kunde man ju snåla på:p
Väl inne i stan träffade jag Christoffer en kort stund och vi gick runt inne i Nordstan och jag införskaffade mig ett par skor. Sen var det dags att bege sig tillbaka till båten för att träffa Alexandra som i lördags mönstrade på här ombord! Det var jätte kul att träffa henne.
Igår rullade det rejält! Vågorna var upp till 7 meter och vissa högre. Det var lite halvjobbigt men sjösjukan var inte på besök för min del så det var skönt. Mådde bara lite illa ett tag men det gick över senare under dagen.
Bestämde mig igår för att gå ner och träna imorse men när jag vaknade kl 3 inatt så rullade det fortfarande lika mycket så jag tänkte att det inte skulle bli någon förbättring. Men när väckarklockan ringde imorse kl 6 så var det inga rullningar alls så jag gick ner och tränade innan frukosten.
Idag har jag och Alexandra vaskat hissen melaln våningarna. Det innebär att man måste trycka på nödstopp när man är mellan två våningar och sedan vaska, jag hade aldrig gjort det ensam men nu gick det kanoners när vi var två! Nu blir man nästa bländad så ren och fin som hissen är nu efter vårat hårda arbete:)
Nu har vi lots ombord och det är bara att vara standby tills dom ringer då det är dags för slussning och förtöjning i Zeebrugge.
Ha det bäst så hörs vi vidare.

Bremerhaven

Nu håller dom på att lastar nere i lastlådan och enligt schedulen så ska vi avgå kl 23.00 ikväll. Igår var jag iland med Corinna. När vi kom in till Bremerhaven så skulle vi leta efter en bankomat eftersom jag skulle ta ut lite pengar. Efter ett tags letande hittade vi en seb bankomat där dom tog VISA kort det var nämligen väldigt svårt att hitta en sådan bankomat. När jag väl har stoppat in kortet i bankomaten och ska mata in koden så kommer jag inte på vad jag har för kod!! OMG! då har man använt kortet alldeles för lite:p Så det slutar med att jag får avbryta det hela och sen ringer jag till mami och säger att jag lyckats glömma bort min kod.. Tyvärr kan hon inte heller göra någonting den enda var då att hon skulle kunna skicka efter ett nytt kort men det har jag ju ingen nytta va när jag sitter här ute på båten.. Men sen kom jag på att man kan ju använda både koretet och legget när man ska betala. Så min tanke vara att det kan jag ju göra iallfall. Sen när jag väl står inne i en butik och ska betala tror ni inte att dom har systemfel på sin jädrans kortläsare faan va trött jag blir!!:p Men som tur är jag får jag låna pengar utav Corinna så allt löste sig iallafall!
Sen tidigare lyckads jag snubbla på kajen.. och få ett jätte blå märke på knät. Skon fastnar i någon metallbit och det ser ju inte jag så ja fortsätter att gå men eftersom jag sitter fast så blir det att jag snubblar framåt och landar med hela kroppen på sten kajen!:p Det såg säkert jätte roligt ut men det gjorde faktiskt lite ont men men sånt händer;D
Det blir ankomst i Göteborg natten mellan fredag och lördag, runt 01.00 är ankomsten beräknad.
Nu ska jag ner och träna sedan ska jag vila lite sen är det dags att jobba lite igen då det är avgång! Och vid avgången är det mössa och vantar som gäller för det är jätte kallt ute nu!