Handstyrning

Nu har jag precis kommit ner från vakten på bryggan, har hunnit med att käka frukost också.
 Igår var det första dagen på vakten men det gick bra att komma upp även fast det var väldigt tidigt. Var där uppe en timme på bryggan sedan gick vi ner och förberedde lots lejdaren för att lotsen var påväg. Var med när lotsen lotsade in båten och sedan var det bara gå ner och förtöja. Sen var jag med och körde ner rampen innan vakten var slut då jag gick och åt frukost.
Sedan var det bestämt att vi skulle gå iland så kl 08.30 kom bilen som skulle hämta oss och köra oss till shoppingcentret. Vi var 8 pers som åkte och när vi kom dit delade vi upp oss. Jag, Viktor, Kristian och Richard gick tillsammans och kollade i dom olika affärerna. Jag införskaffade mig en klocka som jag kan ha  när jag arbetar ombord så jag har lite koll på tiden iallfall :) sedan 2 linnen och underkläder. Skulle ha velat köpt jeans också men jag hittade inte några som jag tyckte om så mycket och sedan ville jag inte låta grabbarna stå och vänta i evigheter när jag skulle stå där och prova en massa kläder :)  Räckte med det som jag redan köpt, men nästa gång jag går iland ska jag leta lite mer efter jeans. 13.00 blev vi hämtade igen och åkte tillbaka till båten. Gick upp på hytten och tog det lungan ett tag och sov lite. Kl 16.00 började min vakt och jag gick ner på bildäck för att kolla hur det gick med lossningen. Det var inte så mycket last kvar så strax där efter kunde vi avgå.
Upp på bryggan igen en stund sedan ner att ordna lotslejdare åt lotsen som sedan skulle kliva av. Sen säkrade vi där, var även med och säkrade ankarspelen som varit klara för nödankring om det skulle behövas.
Efter vakten blev det ett kvällsdopp riktigt skönt även fast det regnade.
Idag på vakten har jag fått handstyra båten, det var lite nervöst i början men väldigt kul :) Det är väldigt svårt att hålla den kurs man blivit tillsagd att hålla, men som tur var krockad vi inte med något iallfall ;) Sen ska det väl också vara svårt i början annars har man ingenting att lära sig. Så det blir till att öva flera gånger, väldigt skoj :) Har också fått lära mig lite mer om radarn och AISen. Nu tänkte jag kolla på film sedan sova en stund och hoppas på att det är bättre väder när jag vaknar så kanske man kan gå ut och sola och bada senare.
Men då säger jag natti natti nu så hörs vi vidare.
Hare bäst!


Kommentarer
Postat av: Mamma

Vad häftgit att du har fått styra detta stora fartyg. Blir det en sjökvinna av dig? Kram

2009-07-28 @ 21:40:07
Postat av: Bea

häftigt att få styra hela fartyget! bra med lite shoppande emellan åt så att du inte glömmer bort att du e tjej i hela killsällskapet:) kram på dig <3

2009-07-28 @ 21:58:09
Postat av: JonteM

Kan du aldrig berätta var du är?;P

2009-07-28 @ 22:58:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0